Voor Utrecht ontwikkelde Vinci de Brede School Academie. Voor doelgroepleerlingen met HAVO of VWO potentie. Vaak maken die hun mogelijkheden niet waar omdat ze zwak zijn in de belangrijkste voorspeller van schoolsucces: begrijpend lezen. Juist daarop zet de BSA in. BSA leerlingen maken kennis met de academische cultuur, waarin het draait om het lezen, interpreteren en bediscussiëren van teksten uit boeken, kranten en tijdschriften. Dat heeft succes: BSA’ers behoren tot de 25% sterkste lezers van Nederland.
Lees meer in de brochure 'Tijd voor talent'.
Of in het artikel: 'Betere kansen voor talentvolle leerlingen met een taalachterstand' van Kees Broekhof en Maarten Catney
De Brede School Academie is een vorm van onderwijstijdverlenging. Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 bezoeken volgen twee middagen per week les aan de BSA. Onderwijstijdverlenging levert vaak teleurstellend weinig op. De BSA is de gunstige uitzondering. Deelnemende leerlingen – de meerderheid afkomstig uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status – maken een enorme groei door met hun vaardigheden in begrijpend lezen. Oberon stelt vast dat ze gaan behoren tot de 25% beste lezers van Nederland.