Voor Utrecht ontwikkelde Vinci de Brede School Academie. Voor doelgroepleerlingen met HAVO of VWO potentie. Vaak maken die hun mogelijkheden niet waar omdat ze zwak zijn in de belangrijkste voorspeller van schoolsucces: begrijpend lezen. Juist daarop zet de BSA in. BSA leerlingen maken kennis met de academische cultuur, waarin het draait om het lezen, interpreteren en bediscussiëren van teksten uit boeken, kranten en tijdschriften. Dat heeft succes: BSA’ers behoren tot de 25% sterkste lezers van Nederland.
Lees meer in de brochure 'Tijd voor talent'.
Of in het artikel: 'Betere kansen voor talentvolle leerlingen met een taalachterstand' van Kees Broekhof en Maarten Catney
Onderwijstijdverlenging levert vaak teleurstellend weinig op. De Brede School Academie is de gunstige uitzondering. Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 bezoeken volgen daarbij twee middagen per week les aan de BSA. Deelnemende leerlingen – de meerderheid afkomstig uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status – maken een enorme groei door met hun vaardigheden in begrijpend lezen. Oberon stelt vast dat ze gaan behoren tot de 25% beste lezers van Nederland.