Skip to main content

NELI

Hoe een tutorprogramma uit Groot-Brittannië kleuters laat praten

Veel kleuters uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status worden belemmerd in hun cognitieve ontwikkeling. Door hun grote achterstand in mondelinge taalvaardigheid hebben ze moeite het onderwijs te volgen of aan activiteiten deel te nemen. Dat heeft grote invloed. Mondelinge taalvaardigheid is de basis voor het volgen van onderwijs. Kinderen met een achterstand in taalvaardigheid zijn op latere leeftijd gemiddeld lager opgeleid en vaker werkeloos. Het is ingewikkeld om de taalachterstanden van deze kinderen te verkleinen. Oxford University ontwikkelde een interventie met grote impact: het tutorprogramma NELI. Sterk onderbouwd en goed onderzocht. Duizenden scholen in Groot-Brittannië gebruiken het. De opbrengst: extra leerwinst van gemiddeld vier tot wel zeven maanden. Met name kinderen van lager opgeleide ouders profiteren. Bij die groep zien we leerwinsten van zeven maanden. Dat maakt NELI de meest effectieve taalinterventie voor kleuters ter wereld.


Wat is NELI?

NELI is een bewezen effectieve interventie voor kleuters met een grote achterstand in mondelinge taalvaardigheid. Het programma is ontwikkeld aan Oxford University door een team van gerenommeerde wetenschappers. Er is overtuigend bewijs dat NELI positieve impact heeft op de (taal)ontwikkeling van kleuters (randomised control trial uitgevoerd door the Education Endownment Foundation (EEF) in het schooljaar 2021-2022, onder 10.800 leerlingen van 350 Britse scholen). De leerwinst die NELI-kinderen in Groot-Brittannië boeken is spectaculair: gemiddeld vier maanden! Voor kinderen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status is de leerwinst zelfs nog groter.

De kern van NELI: kleuters aan het praten krijgen. 

NELI-bedenker Charles Hulme, hoogleraar in Oxford, zegt: ‘The whole approach of NELI is to get children speaking’. Het idee daarachter: je leert een taal door die te spreken. Tijdens de tutorsessies breiden de kinderen hun woordenschat uit en trainen ze hun luisterhouding. Maar dat is niet de essentie van het programma. De kern van NELI is het lastig vertaalbare ‘narrative’ (vertelling), waarbij het gaat om kleuters zoveel mogelijk aan het woord te laten. De rol van de tutor is om het kind daarbij te ondersteunen en het verhaal uit te breiden. Dat doet hij door dóór te vragen, te reageren op het kind en door ‘scaffolding’; begeleiding via korte tussenstappen. In de loop van de interventie herhaalt de tutor de activiteit, met de bedoeling het verhaal verder te verrijken en uit te breiden.


Hoe NELI werkt: de structuur

De totale interventie duurt twintig weken. Iedere week nemen de kinderen deel aan drie groepssessies (5-6 kinderen) en twee individuele sessies. Daarbij draait het om het vergroten van de woordenschat, en vooral om luistervaardigheid, het voeren van gesprekjes en het vertellen van verhalen.



Wie voert NELI uit?

Onderwijsassistenten kunnen het hele programma uitvoeren. Zij volgen een online training voor gecertificeerd NELI-tutor. Vanaf dat moment kunnen zij de tutorsessies zelfstandig leiden. We vragen de onderbouwleerkrachten en de schooldirectie om de tutor te ondersteunen. Zij volgen een deel van de online training.


Wat is de belasting voor een NELI-school?

Verreweg de meeste tijd gaat zitten in de uitvoering van het programma door de onderwijsassistenten. Zij werken dagelijks gericht met de NELI-deelnemers. Per week kost dat ongeveer vijf uur. De online training voor tutors neemt een dagdeel in beslag. Voor onderbouwleerkrachten en directie is de inspanning beperkt. Zij volgen de training (een dagdeel) en stemmen af met de tutors over de voortgang van het programma.


Hoe past NELI in veelgebruikte VVE-methodes?

NELI sluit aan op alle in Nederland gebruikte lesmethodes.


Hoe NELI werkt: de materialen

Deelnemende scholen krijgen beschikking over een volledig onderwijspakket, waaronder de handleidingen met compleet uitgewerkte lesbeschrijvingen. Direct klaar voor gebruik door onderwijsassistenten. Zij ontvangen daarnaast ondersteunend lesmateriaal: woordkaarten en een handpop. Scholen krijgen ondersteuning bij het monitoren van de voortgang van deelnemende kleuters.


Meest recente effectevaluatie: opzienbarende effecten

NELI is een bewezen effectieve interventie voor kleuters met een achterstand in mondelinge taalvaardigheid. Het programma is ontwikkeld aan Oxford University door een team van gerenommeerde wetenschappers. Er is overtuigend bewijs dat NELI positieve impact heeft op de (taal)ontwikkeling van kleuters (randomised control trial uitgevoerd door the Education Endowment Foundation (EEF) in het schooljaar 2021-2022, onder 10.800 leerlingen van 350 Britse scholen). De leerwinst die NELI-kinderen in Groot-Brittannië boeken is spectaculair: gemiddeld vier maanden!

klik HIER voor het volledige rapport.


Benieuwd?

Meer weten over NELI? Neem Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op!