Vinci Toponderwijs
De Gelijke Kansenproblematiek is de afgelopen 15 jaar verslechterd, ondanks diverse beleidsinspanningen. Vinci spant zich in om te laten zien dat het kán: goed onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status. Onderbouwd door wetenschappelijke kennis. Met aandacht voor de kwaliteit van uitvoering. En met aantoonbare opbrengsten. Bijvoorbeeld op de Brede School Academie, waar doelgroepleerlingen uitgroeien tot de beste lezers van Nederland. Of met het NELI tutorprogramma, met een leerwinst van drie maanden voor taalzwakke kleuters. Op TOP VVE locaties stijgt de educatieve kwaliteit met sprongen. We voeren projecten uit op allerlei plekken met onderwijsachterstanden. Vaak in de G4, of in Dordrecht, Nijmegen of Almere. Maar net zo lief in Westerwolde in de provincie Groningen.
Wat VINCI doet
Ontwikkelen
Vinci ontwikkelt onderwijsconcepten. Die zijn altijd bedoeld om de cognitieve vaardigheden van doelgroepleerlingen te versterken en hun kennis uit te breiden. Dat doen we niet alleen, maar in samenwerking met wetenschappers, onderzoekers en praktijkexperts. De onderwijsopbrengst staat centraal. Daarom zijn Vinci concepten onderbouwd met wetenschappelijke kennis en gemaakt met oog voor de praktische uitvoerbaarheid.
Uitvoeren
De opbrengst van een onderwijsconcept hangt sterk samen met de kwaliteit van uitvoering. Veel onderwijsinterventies mislukken omdat de implementatiekwaliteit laag is. Vinci verbindt zich vaak voor langere tijd aan een opdracht. We vormen een team met de lokale uitvoerders. We gaan een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan voor een sterke uitvoering. Het meten van de opbrengst is een vast onderdeel van ieder traject.
Adviseren
We brengen advies uit aan opdrachtgevers – ministeries, gemeenten, onderwijs en kinderopvang. Over landelijk beleid (de gevolgen van Corona) en gemeentelijk beleid (over het effectief inzetten van subsidies, een meer onderbouwde gelijke kansen aanpak of de versterking van VVE). Schoolbesturen benaderen ons over vraagstukken over de onderwijskwaliteit op hun OAB-scholen.
Kennis delen
Vinci heeft veel kennis van het ‘gelijke kansen’ – thema. Die kennis delen we graag. Dat doen we op allerlei manieren: via presentaties, Webinars, kennisnotities, spreekbeurten, het verband STERK VVE (in samenwerking met Universiteit Utrecht), de verspreiding van het katern Plukboeket, met samenvattingen van onderwijsonderzoek.
Wie we zijn
Vinci is een netwerk van experts met dezelfde hoge ambities. Het kernteam werkt samen met een kring van specialisten op het gebied van gelijke kansen. Deze kring van wetenschappers, onderzoekers en praktijkdeskundigen streeft net als het kernteam naar kwaliteitsverbetering van het onderwijs, met bijzondere – maar geen exclusieve – aandacht voor achterstandsleerlingen.
Vaste meedenkers zijn Jo Kloprogge (v/h directeur Sardes), prof. Paul Leseman en prof. Elise de Bree (U.U.), prof. Maggie Snowling en prof. Charles Hulme (Oxford University), Dr. Eva van den Broek (o.a. UU), em. Prof Jeanet Bus, Tim den Heijer (Braincreatives), Dr. Gillian West (Oxford University), Dr. Ditte Lockhorst (Oberon) en Eef Jacobs (directeur Oberon).

Kees Broekhof
Kees Broekhof is medeoprichter van Vinci. Bedacht – samen met Arjen Scholten – de succesvolle Brede School Academie (BSA). Daarin komen al zijn ideeën over goed (lees-)onderwijs samen. Kees traint en coacht leerkrachten. Niet alleen voor de BSA, maar ook voor TOP VVE, het andere Vinci-concept waarover hij meedacht. Kees is daarnaast al heel lang werkzaam bij Sardes (www.sardes.nl) LinkedIn link

Walter de Wit
Walter de Wit is mede-eigenaar van onderzoeksbureau Oberon in Utrecht. Zijn wens om dichter bij de uitvoering te staan, leidde tot de oprichting van Vinci. ‘Meer onderwijskennis de scholen in’, beschouwt hij als zijn belangrijkste opdracht. Zijn principe: meelopend onderzoek bij alle Vinci-trajecten. LinkedIn link

Arjen Scholten
Arjen Scholten is de derde Vinci-oprichter. Houdt van de dynamiek op achterstandsscholen en is geboeid door de gelijke-kansen-problematiek. Zijn belangstelling voor lezen (boeken, kranten, tijdschriften) is zichtbaar in meerdere Vinci-concepten . Meent –in alle bescheidenheid– dat doelgroepleerlingen het meest geholpen zijn met uitbreiding van hun kennis. LinkedIn link

Iza Keuter
Iza Keuter weet niet wat ze leuker vindt: organiseren of de onderwijsinhoud. Doet daarom allebei. Draait haar hand niet om voor het leiden van complexe projecten, maar denkt even graag mee over de recente vertaling van een Brits onderwijsprogramma. Is bovendien gecertificeerd CLASS-observator, met een scherp oog voor educatieve kwaliteit. LinkedIn link

Bartje de Wit
Bartje de Wit werkte in het verleden als directeur bij Avans Hogeschool. Die ervaring helpt hem bij zijn werkzaamheden voor Vinci. Bartje gaat in de eerste plaats voor de onderwijsinhoud, bijvoorbeeld bij het tutorprogramma NELI, waarvan hij de uitrol leidt. De organisatorische kant van Vinci- personeel, financiën, bedrijfsvoering – vindt hij minstens zo leuk. LinkedIn link

Monica Bremo
Monica Bremo is de testleider van Vinci. CELF, PPVT of de CLASS, you name it en Monica neemt hem af. Heeft aldus een brede blik op de onderwijskwaliteit van VVE en de taalprestaties van peuters en kleuters. Dat helpt haar bij de implementatie van Vinci’s tutorprogramma NELI en de ondersteuning van de scholen die daaraan deelnemen. LinkedIn link

Marloes Antens
Marloes Antens houdt zich voor Vinci bezig met lezen. Voorlezen om precies te zijn. Door ouders voor wie dat niet zo gebruikelijk is. Met het Vinci-programma Pageturner probeert ze ouders te bewegen om van voorlezen een gewoonte te maken (dat ze daarbij gebruik mogen maken van digitale boeken helpt). LinkedIn link
.
.

Benieuwd?
Benieuwd hoe Vinci jou kan helpen?